Het project biedt jongeren inzicht in de manier waarop merken met al hun marketingtechnieken de sneakercultuur weten te kapitaliseren.

Submarine is een onafhankelijk Amsterdams crossmedia productiebedrijf. Submarine heeft zelf ervaring met het produceren van internetproducties. Het project biedt jongeren inzicht in de manier waarop merken met al hun marketingtechnieken de sneakercultuur weten te kapitaliseren. Gebaseerd op observaties van jongeren brengen de bedrijven een bepaald beeld naar buiten dat de sneaker een zo cool mogelijke uitstraling moet geven. Vervolgens nemen jongeren dat image over met een air alsof ze het zelf verzonnen hebben. Wat is echt en wat is gemaakt door de marketing? Er is een documentaire die de ontstaansgeschiedenis toont van dit fenomeen en laat zien hoe jongeren sneakers gebruiken om uitdrukking te geven aan hun identiteit. De schoen vertelt wie je bent en waar je van houdt. Met behulp van Digitale Pioniers is de website ontwikkelt voor een media-rijk discussieforum waarin jongeren met elkaar contact treden over waarom zij kiezen voor bepaalde merken en wat die voor hen betekenen.

Eindproducten

De website sluit goed aan bij de televisiedocumentaire Sneakers. De website bevat een aantal subculturen zoals, hiphop, skateboarding en beatculture. Deze worden uitgelicht via originele, cultuurspecifieke audio- en muziekfragmenten, afbeeldingen, animaties en niet uitgezonden videofragmenten afkomstig uit de documentaire. De website laat de relaties tussen deze culturen en de verschillende sneakermodellen en -merken zien. Naast de uitgewerkte subculturen is er binnen de website een gallery waar sneakerfans foto’s van hun schoenen kunnen uploaden en waar via een forum door anderen gereageerd kan worden.

Lessen

  • Laat je navigatie op de site testen. Jij weet als geen andere wat waar op de site is te vinden, maar wat voor jou logisch is kan voor bezoekers volkomen onbegrijpelijk zijn.
  • Het kost veel tijd om toestemming te krijgen voor de publicatie van bestaande beschermd (beeld)materiaal. Houd hier rekening mee, en besluit desnoods om eigen materiaal te maken. Of ga op zoek naar werk dat onder een creative commons licentie is vrijgegeven.
  • Een website is een uitstekend middel om verder te gaan waar een documentaire ophoudt en dus meer de diepte in te gaan. Deze verdeling van aandacht is een werkend uitgangspunt voor een crossmedia project, doordat het gebruik maakt van beide media.

Impact

Er is inhoudelijk samengewerkt met sneakerfabrikanten zoals Vans, Nike en Puma. Er zijn al 6.017 unieke bezoekers op de site geweest en dat worden er alleen maar meer. De documentaire zal ook in andere landen worden uitgezonden, er worden nieuwsbrieven verzonden en er komt een quizcompetitie. De website en documentaire richten zich op een brede doelgroep van Nederlandse jongeren tussen de 14 en 30 jaar. Deze doelgroep is gefascineerd door gymschoenen en zij kiezen bewust voor bepaalde merken om zich te onderscheiden of juist aan te passen aan hun vrienden of subcultuur.
Dit project is uitgevoerd in de periode maart 2003 tot oktober 2004.

Contactgegevens

Stichting Submarine Media
Peter Hofstede
www.submarine.nl


design jongeren