een zelfstandige applicatie te ontwikkelen, waarmee naast individuen ook complete organisaties hun kennis kunnen gaan delen.

Dit project heeft een vervolg gekregen in de Digitale Pioniers Academie
Steljevraag.nl is bedacht en ontwikkeld op 15 april 2001 door Stichting the Knowledge Explosion Network, kortweg KEN. Primair doel van KEN is wetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor een breed publiek en de afstand tussen wetenschap en maatschappij te verkleinen. Een laagdrempelige vraag-antwoordservice via het internet is volgens hen een van de beste manieren om dat te doen. Gezien de thuisbasis van het netwerk, Delft, ligt de nadruk voornamelijk op bèta wetenschappen. Met de bijdrage van de Digitale Pioniers wil the KEN de scope van de onderwerpen verbreden, en ook de vragen en antwoorden zelf in een brede kader plaatsen. Het idee was een zelfstandige applicatie te ontwikkelen, waarmee naast individuen ook complete organisaties hun kennis kunnen gaan delen. Daarnaast wilde men KEN uitbreiden met de functionaliteit kennisshoppen.

Eindproducten

De module die KEN heeft ontwikkeld stelt organisaties in staat hun kennis beter te onsluiten, voor de eigen medewerkers en ook voor externe partijen, als klanten of bezoekers van de website. Experts kunnen daarmee vanuit verschillende invalshoeken en wetenschappelijke disciplines in een discussieforum hun visie geven op een vraag.
Voor meer informatie over de module en hoe je die kan inpassen op de je eigen site/organisatie kan je mailen naar info@steljevraag.nl. Het [pakket van eisen] dat het team van the KEN heeft opgesteld en gebruikt bij het afbakenen van het project, het aanvragen van scherpe offertes en het aansturen van de ontwikkelaars vind je hier. De makers van KEN horen graag wat je van hun site vindt.Stuur gerust een bericht met jouw mening over de vraag-antwoordservice die KEN biedt op Steljevraag.nl.

Lessen

  • Maak vooraf aan je aannemers duidelijk dat je met vrijwilligers werkt. Die zeggen wel eens een afspraak af of nemen de telefoon niet op.
  • Streef daarnaast naar professionaliteit. Betaal je rekeningen op tijd en houd bij waar het project staat en welke afspraken de teamleden met externen hebben gemaakt. Daarbij was de kolom ‘voortgang’ in het pakket van eisen erg handig.
  • Sta stil bij je successen. Waardeer en beloon je mensen. Maak veel plezier!

Impact

Sinds de lancering van de nieuwe Steljevraag.nl is het aantal bezoekers explosief gestegen. Ook de feedback van de experts is erg positief. Zij hebben meer controle over de vragenstroom en zijn zich daardoor veel meer betrokken gaan voelen bij steljevraag.nl. Dit maakt het werk van het KEN team weer een stuk lichter. De TU Delft wordt de eerste clusterexport , en geheel onverwacht blijkt het systeem ook erg handig te zijn voor partijen die niet zo zeer graag kennis willen delen, maar wel te maken hebben met grote vragenstromen van buitenaf. Zo gaat de Grote Griepmeting de module gebruiken om de enorme hoeveelheid vragen op de site sneller en beter af te kunnen handelen.
Dit project is uitgevoerd in de periode juni 2003 tot november 2004

Contactgegevens

Stichting The Knowledge Explosion Network, The KEN, Delft
Joris Schuurmans
www.steljevraag.nl