Community onderhouden
Tips en ervaringen van Digitale Pioniers
Je kunt hier een stappenplan en een checklist downloaden rondom alles wat met internetgemeenschappen te maken heeft. Onderaan deze pagina staat ook een lijst met aanbevolen literatuur.Stappenplancomm.pdf
checklistinternetgemeenschappen.pdf
reglement_radioforum.doc
Aanbevolen literatuur
Community Building on the web
door Amy Jo Kim
Een zeer bruikbaar boek met een uitgewerkt stappenplan dat initiatiefnemers van internetgemeenschappen uitlegt waar ze rekening mee moeten houden bij de opzet van een gemeenschap. Hoe definieer je de uitstraling van je gemeenschap en zorg je dat mensen er zich thuis voelen? Hoe zorg je ervoor dat bezoekers langer op de site blijven, vaker terug komen en actief artikelen gaan plaatsen of aan discussie deelnemen? Wat is het belang van huisregels en hoe stel je die op?
Kim, A. J. (2000). Community Building on the Web: Secret Strategies for Successful Online Communities. Boston: Addison Wesley. +/- € 33.99
Online Communities: Supporting Sociability, designing Usability
door Jenny Preece
Preece maakt in haar benadering van internetgemeenschappen onderscheid tussen het stimuleren van sociale processen op de site en het ontwerpen op bruikbaarheid. Beide factoren zijn van belang, maar de meeste aandacht gaat meestal uit naar de ontwerpfase en de technische ontwikkeling. De techniek moet ten dienste staan van de interactie tussen de gebruikers van de site, en over dat samenspel gaat dit boek. Een zeer praktisch boek, met veel vragenlijstjes en voorbeelden.
Preece, J. (2000) Online Communities: Supporting Sociability, Designing Usability. Londen: John Wiley and Sons Ltd. +/- € 4
Leven op het net. De sociale betekenis van virtuele gemeenschappen op het net.
door Marianne van den Boomen
Wat voor soort internetgemeenschappen bestaan er? Wat voor sociale functie hebben ze en hoe werken ze? Niet echt een praktisch boek voor webbouwers, maar wel een goed achtergrond boek om inzicht te krijgen in de sociale rol die een internetgemeenschap in de maatschappij kan spelen.
Van den Boomen, M. (2000). Leven op het Net. De sociale betekenis van virtuele gemeenschappen. Amsterdam: Instituut voor Publiek en Politiek. +/- € 16,00
Netgain. Expanding markets through Virtual Communities
door John Hagel en Armstrong
Hagel en Armstrong willen met dit boek bedrijven er van overtuigen dat het voor hen zinvol is om internetgemeenschappen rondom hun bedrijf of product te formeren. Een internetgemeenschap starten kan een manier zijn om de loyaliteit van klanten te vergroten, meer zicht te krijgen op de wijze waarop klanten met het product omgaan of er van verwachten en helpen nieuwe klanten aan te trekken. En hoewel dit boek zich voornamelijk op bedrijven richt, is het ook een zeer bruikbaar boek voor (overheids)organisaties. Het gaat namelijk in op de relatie tussen de gebruiker en de organisatie die de gemeenschap heeft opgericht.
Hagel, J.I. en Armstrong, A.G. (1997). Netgain. Expanding Markets through VIrtual Communities. Boston, MA: Harvard Business School Press. +/- € 18,00
Virtually Yours
door Laagland Advies, i.o.v. SEV
Quickscan naar buurtwebsites. Hoe worden ze opgezet? Wie is daar bij betrokken? Hoe interactief zijn ze? Speelt het type buurt waar de site wordt gestart een rol? Een praktisch onderzoek met wat handige tips voor initiatiefnemers van buurtwebsites. Met name gericht op communicatie.
SEV (2002). Virtually Yours. Amersfoort: Laagland Advies. +/- € 6,50
TOP