« terug
Tips bij het schrijven van een projectplan
Een projectplan schrijven is een kunst, maar zoals bij veel kunstvormen valt er een hoop te leren. Bij Digitale Pioniers komen regelmatig projecten voorbij die een vaag projectplan inleveren. Het is niet duidelijk wat er moet worden gedaan, binnen welke tijd en hoe veel geld er voor nodig is. Vandaar een aantal tips bij het schrijven van een projectplan:
- Wees concreet en precies. Ook al heb je maar vaag projectidee, probeer zo veel mogelijk te vertellen over wat het inhoudt en wat je er mee wilt bereiken. Vooral de initiatieffase moet hierbij goed beschreven zijn. Wat zijn je hoofdactiviteiten aan het begin van je project en wanneer moeten deze gerealiseerd zijn? Is je projectidee al wel geconcretiseerd maak dat dan duidelijk in de projectplanning. Geef gedetailleerd aan wat en wanneer je iets af wilt hebben. Hoe preciezer hoe beter.
- Doe vooronderzoek. Oftewel lever geen projectplan aan waarin dingen ontbreken of niet kloppen. Het hoeft geen uitgebreid vooronderzoek te zijn, maar Google wel even een aantal dingen. Kijk bijvoorbeeld naar begrotingen van soortgelijke projecten en kijk goed naar projecten die hetzelfde doen. Hoe beter het vooronderzoek hoe geloofwaardiger en serieuzer het projectplan overkomt.
- Spelling en zinsbouw. Zorg dat je een projectplan aanlevert waarin de zinnen en spelling klopt. Regelmatig komen er projectplannen voorbij waarbij de woorden door elkaar staan en het niet meer duidelijk is wat er wordt bedoeld. Laat je plan eerst door iemand anders (die het project niet kent) lezen en kijk of die begrijpt waar het over gaat.
- Gebruik geen vaag taalgebruik. Sommige projectplannen proberen met hip taalgebruik en nieuwe termen heel vooruitstrevend voor te komen. Gebruik liever normaal Nederlands en geen marketingtaal. Je project moet op zichzelf staan en niet goed zijn vanwege de woorden. Daarnaast komt hip taalgebruik de duidelijk vaak niet ten goede. Zoals gezegd wees concreet, dus ook in je woordkeuze.
- Denk goed na over je doelgroep. Belangrijk bij een goed projectplan is een goed afgebakende doelgroep. Digitale Pioniers kijkt niet naar de grote van een doelgroep maar wel naar de haalbaarheid. Kom dus niet met een doelgroep ter grote van heel online Nederland, maar wel met een groep die past bij jouw project en mogelijk interesse in heeft.
- Wees eerlijk. Dit is misschien een open deur maar het is gewoon heel belangrijk geen onwaarheden te verkondigen. Op deze manier kunnen wij je makkelijker vertrouwen wat ons het gevoel geeft dat je de juiste kandidaat voor ons kunt zijn.
Sites met tips voor projectplannen:
TOP