Combeat heeft in zeer korte tijd een grote gemeenschap opgebouwd van actieve jongeren. De jongeren maken in verschillende steden radio-uitzendingen voor de lokale communities.

Combeat is in 2003 opgericht door jongeren en bestaat uit jongeren uit verschillende culturen. Combeat richt zich op het belang en de interesses van jongeren. Combeat wil geen afwachtende houding aannemen, maar zelf initiatief nemen en bijdragen aan de eigen ontwikkeling en die van andere jongeren. Combeat heeft in zeer korte tijd een grote gemeenschap opgebouwd van actieve jongeren. De jongeren maken in verschillende steden radio-uitzendingen voor de lokale communities. Het grootste knelpunt waar Combeat mee kampte, was het digitaal centraliseren van de verschillende communities. De wens ontstond om een interactieve website te hebben, gericht op de huidige programmering, voor een nog breder publiek. Met de bijdrage van Digitale Pioniers is er een website ontwikkeld waar de Combeat Community zich kan laten zien, met streaming radio vanuit de verschillende steden, er is een skills afdeling waar men (eigen) werk kan laten zien en beluisteren en er zijn verschillende community tools om met elkaar te communiceren.

Eindproducten

De community is gebouwd in nauwe samenwerking met de doelgroep. Centraal op de website staat de multimediale content van de leden zelf. Iedereen kan zijn eigen nieuws en gebeurtenissen vastleggen en fungeren als producent en journalist. Van street media tot de productie lounge. Met andere woorden van mobieltje tot professionele apparatuur. Tijdens de bouw werden er hoge eisen gesteld aan de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van het product. Met name op het gebied van uitwisseling van producten, zoals bijvoorbeeld de Mobile Network, waar jongeren beeldmateriaal en foto’s kunnen uitwisselen. Op de site kunnen fragmenten van Combeat radio-uitzendingen worden beluisterd en daarmee wordt het bereik aanzienlijk vergroot.
Combeat is ook bezig met de ontwikkeling van videochat. Binnen het netwerk zijn mensen bereid gevonden het te hosten en verder te ontwikkelen in Nederland. Daarnaast wordt er nagedacht over het – tegen lage kosten – oprichten van een datacentrum om dergelijk applicaties mogelijk te maken voor een breder publiek.

Lessen

  • Door een klankbord samen te stellen uit de doelgroep kan je er tijdens de bouw al voor zorgen dat de website aansluit bij de behoeftes van de doelgroep.
  • De indeling van de website is door de jongeren zelf bedacht. Er is niks van bovenaf opgelegd. Dit zorgt voor een langdurig en intensief traject.
  • Door jongeren te betrekken bij het project ontstaat er een leertraject, omdat er een werkervaringsplek wordt gecreëerd.
  • Bij de deelprojecten is goede begeleiding nodig voor de volledige afronding door de jongeren: filmen, monteren, publiceren.
  • Naast de technische ontwikkeling is het belangrijk te beginnen met het ontwikkelen van de content.

Impact

Zowel uit Nederland als uit het buitenland groeit de interesse voor Combeat. Dit heeft met name te maken met het grote aantal jongeren dat actief en vrijwillig Combeat helpt opbouwen. De doelgroep van Combeat zijn jongeren tussen de 16 en 25 jaar. De onderwerpen worden ook bepaald door de jongeren zelf en de communities krijgen veel input voor de programmering. Dit project is uitgevoerd in de periode mei 2004 tot mei 2005.

Contactgegevens


Stichting Combeat, Utrecht
Youssef Ouchene
www.combeat.nl


audio jongeren video


Holy
Holy
De snoepautomaten met Holyanimator maken het voor iedereen mogelijk een animatieclip te maken of te bekijken. Er zijn al 7 snoepautomaten beschikbaar in Nederland en zelf één in Duitsland. »