Met de bijdrage van Digitale Pioniers is een discussieapplicatie gebouwd, zijn spelregels opgesteld en moderators benoemd.
Het bureau Migranten & Media komt voort uit de Nederlandse Vereniging van Journalisten en organiseert debatten/discussies, geeft gastcolleges en bereidt (onderzoeks)publicaties voor over beeldvorming in de media over allochtonen. Bij het formuleren van een nieuwe journalistieke ethiek hoort een levendig debat onder de beroepsgroep.Het begrip Nederlandse identiteit krijgt een andere invulling met een groeiend aantal mondige Surinaamse, Turkse en Marokkaanse Nederlanders. De media vervullen hierbij een spilfunctie. De discussie stimuleren over nieuwe journalistieke ethiek (normen en waarden) in Nederland is hierbij van cruciaal belang. Hier blijkt onder journalisten ook veel behoefte aan te zijn. Met de bijdrage van Digitale Pioniers is een discussieapplicatie gebouwd, zijn spelregels opgesteld en moderators benoemd.
Eindproducten
De organisatie is tevreden met de huidige website www.beeldvorming.net (functionaliteit, snelheid, geboden content en gemiddeld 180 dagelijkse bezoekers). Via een gastenboek is er mogelijkheid tot discussie voor de ongeveer 10.000 leden van de NVJ, maar ook een breder publiek krijgt de mogelijkheid mee te discussiƫren. Van augustus 2003 tot juli 2004 heeft een forum gedraaid met vrijwel wekelijks een nieuwe stelling. De resultaten zijn gegroepeerd per thema en toegankelijk via de website.
Lessen
- Het is belangrijk goede moderators aan te stellen. Zij zijn verantwoordelijk voor het generen van reacties. Je moet tijdig ingrijpen en begeleiden als een moderator niet het gewenste resultaat behaalt.
- Met de ene stelling krijg je meer reacties dan met de andere. Actualiteit en bekende namen betrekken in de stellingen kunnen veel reacties opleveren.
Impact
De eerste quote was van Sadik Harchaoui, directeur Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling en luidde: "Journalisten doen onvoldoende hun best om andere allochtone woordvoerders te vinden dan de vijf die ze in hun lijstje hebben staan." De reacties varieerden van relativering "Het dr. Clavan-effect is overigens een algemeen verschijnsel bij de media en geldt voor praktisch alle thema's waarover wordt bericht," tot bevestiging: "Vaak zijn die woordvoerders vol van zichzelf (..) Wat ik ook constateer, is dat die woordvoerders helemaal niet representatief zijn voor de gemeenschap in wiens naam ze spreken." Op de eerste drie, vier quotes kwamen redelijk veel reacties van zowel journalisten als voorlichters. Na de eerste maand is het aantal reacties teruggelopen. De reacties die werden gepost deden ter zake. De hoeveelheid viel echter tegen. Moderator Olaf Stomp is journalist en columnist voor onder andere het U-Magazine en Contrast. Hij vergelijkt de terugloop met de angst voor het blanco vel papier: men durft niet meer. De daarop volgende moderator, Hasan Evrengun, redacteur van Premtime en het Historisch Nieuwsblad, wilde de discussie meer gaan regisseren. Hij wilde bijvoorbeeld hoofdredacteuren, zoals Hans Laroes, uitnodigen om te reageren op de quotes.
Dit project is uitgevoerd in de periode maart 2003 tot juli 2004.
Contactgegevens
NVJ-bureau Migranten en MediaMonique Doppert
www.beeldvorming.net