(amateur)videomakers de mogelijkheid bieden om via internet video’s in te sturen

Outloud is ontstaan als afstudeerproject aan de EMMA (European Master of Arts) opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, [faculteit Kunst, Media en Technologie] in Hilversum. (KMT). Opdrachtgever was [Salto TV] (Amsterdam). Salto vroeg om een toepassing te verzinnen voor de zendtijd die niet gebruikt werd voor reguliere uitzendingen. Tot de komst van Outloud werd deze zendtijd gevuld met een mix van reclame en kabelkrant. Het doel dat het Outloud-team zichzelf heeft gesteld is om van Outloud een project te maken dat (amateur)videomakers de mogelijkheid biedt om via internet video’s in te sturen. De makers zijn afgestudeerd met een functioneel prototype. Met de bijdrage van Digitale Pioniers moest het een nog gebruiksvriendelijker cross-medium en hybride podium tussen TV en Internet worden. De makers van Outloud wilden experimenteren met nieuwe cross-media technologieën en werken aan nieuwe en/of experimentele interactieve concepten op het gebied van narrow casting en community-building.

Eindproducten

Begin september 2005 wordt de nieuwe www.outloud.tv gelanceerd waarbij een nieuwe vormgeving, verbeterde interactie, forum functionaliteit, interactieve metabase en beheerfunctionaliteit voor clipmakers zijn geïmplementeerd. Outloud blijft behalve een podium ook een gemeenschap. De leden van die community kennen via de Outloud website aan de ingestuurde video’s punten toe en voorzien videoclips van commentaar. De interactie tussen de webcommunity en mediamakers vormt daarmee indirect de volstrekt democratische redactie van Outloud.tv. Op de website heeft Outloud ook verwijzingen naar de gebruikte open source componenten staan die bij het desbetreffende project horen.

Lessen

  • Het oprichten van een stichting geeft structuur aan de organisatie en maakt de taken duidelijk.
  • Het is lastig om professionals te werven als vrijwilliger. Een kleine financiële vergoeding is echter wel een stimulans.
  • Bij het opstellen van een businessmodel moet je goed en tijdig op de hoogte zijn van de nieuwe beleidsontwikkelingen.
  • Het is belangrijk een interne strategie te ontwikkelen met doelstellingen waar je naartoe kan werken.
  • Offline events geven een stimulans voor de vorming van een community.

Impact

Dit project heeft zich met name gericht op de technologische verbetering van Outloud en de verbeteringen van de bestaande omgeving. Maar hierdoor is er ook belangstelling ontstaan van andere partijen in andere steden in Nederland en zelfs in New York. De Outloud website verzamelt videoclips en vormt een groep mensen met dezelfde interesse. De Melkweg maakt gebruik van deze groeiende cohesie om er themagerichte avonden voor te programmeren.
Dit project is uitgevoerd in de periode maart 2004 tot maart 2005.

Contactgegevens

Stichting Outoud Rob Coenen www.outloud.tv


audio muziek video


Fabchannel
Fabchannel
Fabchannel is het streaming video platform van Paradiso Amsterdam. »