is een interactief magazine en de eerste editie gaat over de hoofddoek, de hijab.
Initiatiefnemer en organisator van Talkingheadz is Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam. Michelle Jacobs van SJA wilde de hoofddoek op een positieve manier onder de aandacht brengen omdat het thema vaak negatief en ééndimensionaal in het nieuws is. Normaliter komen slechts de deskundigen aan bod, die in de media en politiek hun standpunten over hoofddoek geven. Er is weinig aandacht voor de belevingswereld van de meiden zelf en hun omgeving. Talkingheadz laat jongeren hun motieven en ideeën belichten. Zo komen de voor- en tegenstellingen aan bod, net als de twijfels, de vrijheid die de hoofddoek kan geven en de rol van de hoofddoek binnen familierelaties. Samen met Butterflyworks wilde men een tool ontwikkelen die op Europees niveau kon worden ingezet in verschillende landen. Zo worden de culturele verschillen en overeenkomsten in kaart gebracht tussen de Europese landen. Met de bijdrage van Digitale Pioniers is er de speechbubble tool ontwikkeld waarmee jongeren via een strip hun mening kunnen geven over de hoofddoek.
Eindproducten
Als aftrap heeft er een groot Talking Headz-debat in de Meervaart plaatsgevonden. Het debat werd geopend door Wethouder Aboutaleb. Zo’n 350 jongeren, professionals, politici en journalisten hebben gediscussieerd over de hoofddoek, stripverhalen gemaakt en genoten van de rap muziek.www.talkingheadz.nl is een interactief magazine en de eerste editie gaat over de hoofddoek, de hijab. Hierin wordt de hoofddoek op een positieve manier onder de aandacht gebracht en ter discussie gesteld door de speechbubble tool. Dit is een applicatie waarmee bezoekers op een leuke manier zelfstandig een stripverhaal kunnen samenstellen. Je kan zelf kiezen uit achtergronden, figuren en items die allemaal stuk voor stuk mooi zijn vormgegeven. Zo biedt Talking Headz een forum voor persoonlijke verhalen van hoofddoekdraagsters en niet-hoofddoekdragers. Deze tool is als open source ontwikkeld.
Op de website is ook lesmateriaal voor leraren te vinden. Hierin staan korte beschrijvingen van lessen waarin de stripverhalenmaker als methode wordt gebruikt en de discussie over de hijab vanuit verschillende invalshoeken wordt gevoerd.
Lessen
- Jongeren betrekken bij het organiseren bij een jongeren event zorgt voor nieuwe inzichten en het beter bereiken van de doelgroep.
- Een meertalige website zorgt voor een intensiever onderhoud van de content en brengt extra kosten met zich mee.
- Broncode voor open source moet eenvoudig worden opgesteld zodat deze makkelijk leesbaar is voor andere programmeurs.
Impact
Er waren veel bezoekers op de website, mede dankzij het live-evenement en de vele reacties op andere websites op het project. In totaal zijn er 8.036 individuele bezoekers geweest tussen de launch eind november en begin maart 2005. De tool wordt nu op Europees niveau onder de aandacht gebracht. Op de Talking Headz-site worden de culturele verschillen en overeenkomsten in kaart gebracht tussen Europese landen. De tool zelf is makkelijk toe te passen op andere thema’s en kan zo helpen om andere forums tot een succes te maken.
Dit project is uitgevoerd in de periode februari 2004 tot mei 2005.
Contactgegevens
Stedelijk Jongerenwerk Amsterdam, Amsterdam
Michelle Jacobs www.talkingheadz.nl
Butterfly Works, Amsterdam
Ineke Aquarius www.butterfly-works.org