Een boomwidget die groeit en bloeit door groene en faire online acties

Check een levende boom:

http://www.treemagotchi.nl/my-treemagotchi/hakkavlakka


Kairos Tools
Stichting Kairos Tools ontwikkelt online instrumenten voor mensen die graag wat meer groene en faire keuzes in het dagelijks leven willen maken, maar er steeds maar niet aan toe komen. De oprichters hebben bijna 2 jaar in Rwanda gewoond en daar geleerd dat een van de structurele oplossingen voor armoede hier bij onze leefstijl ligt.

Link leefstijl en armoede & milieu
Terug in Nederland kwamen ze erachter dat steeds meer mensen om hen heen die link tussen hun eigen dagelijks gedrag en wereldwijde armoede en de druk op het milieu zien. Als je deel van het probleem bent, kun je ook deel van de oplossing zijn. Je kunt slaafvrije chocola kopen, vaker de trein nemen, overstappen op een duurzame bank, etc. Maar weten betekent nog niet doen. Mensen ervaren namelijk allerlei drempels. Te druk, te veel aanbod, te veel keuzes te maken, wat maakt mijn individuele actie nou uit?

NIeuwe technologie om oeroude gedragingen te prikkelen
De hulp op internet hiervoor bestaat meestal uit lijstjes met duurzaamheidstips. Noodzakelijk, maar er is meer nodig voor gedragsverandering. Er zijn allerlei nieuwe technologische toepassingen, zoals online social media, die samen met kennis uit de psychologie ingezet kunnen worden om mensen te helpen hun denken en doen wat meer in balans te brengen zodat wij met ons gedrag hier ook veel kunnen verbeteren aan de levens van mensen daar en in de toekomst.

Vriendenboom
Het eerste project van Kairos Tools is de Treemagotchi Contest. Treemagotchi is een vriendenboom die je kunt plaatsen op een plek waar je zelf regelmatig bent, zoals je Hyves profielpagina, weblog, persoonlijke startpagina of een andere persoonlijke site. Binnen Hyves wordt dit ook wel een gadget genoemd. Je kunt je boom ook gewoon plaatsen op de Treemagotchi actiesite zelf. Je plaatst je eigen foto in de stam en nodigt 6 vrienden uit om als blaadjes aan je boom te komen hangen. Die vrienden worden automatisch ook stamhouder van hun eigen boom.

Bundeling van bestaande, gemakkelijke online duurzame acties
De boom kan tot groei en bloei komen door ‘m wekelijks te voeden met 1 groene en eerlijke online actie, 12 weken lang. Kairos Tools heeft de beste en leukste online acties uitgezocht die toe te passen zijn in het dagelijks leven. Treemagotchi bundelt de kracht van zo’n 15 duurzame partners. Iedere actie is uit te voeren in enkele muisklikken en duurt hooguit enkele minuten.

Een paar voorbeelden: aangeven dat je geen papieren telefoongids meer hoeft, downloaden van een koopwijzer, bekijken wat jouw bank met jouw geld doet of het testen van je rijstijl. Als je die acties uitvoert blijft je boom gezond. Voor wie meer wil zijn er de ‘bikkelacties’ om je boom mee te pimpen.

Van contest naar persoonlijke service
Treemagotchi 1.0 was tot 20 mei een contest. Hoe meer uitgevoerde acties en hoe meer vrienden in je team, des te mooier je boom, des te hoger de score en des te meer kans je had op groene en faire prijzen, zoals kaarten voor Lowlands of met al je boomvrienden echt de boom in een klimpark. Je ziet de score van jezelf, van je boom en de gemiddelde score van alle bomen samen. Na 20 mei blijft het als een persoonijke service open voor iedereen. Uit enquetes onder deelnemers bleek dat de meeste mensen meedoen vooral omdat het leuk is, gemakkelijk en ze de impact van alle duizenden kleine acties bij elkaar opgeteld zien. Het gemiddelde rapportcijfer is een 8,3.

Impact van 14.000 deelnemers
Alle gelijktijdige, individuele acties maken collectief een grote impact. En alle Treemagotchi deelnemers zien die impact terug. Zie hieronder voor de impactcijfers. In 3 maanden tijd hebben zich 14.000 mensen ingeschreven. Vooral in het begion is er veel media belangstelling geweest. De grote landelijk dagbladen hebben het besproken, magazines, radio en tv (NOS Journaal op 3) en weblogs. Maar het belangrijkste kanaal zijn de deelnemers zelf. Veruit de meerderheid doet mee na een uitnodiging van een vriend.

versie 2.0: verbetering en internationaal
Er is veel belangstelling vanuit orgnisaties om mee te doen. Ook vanuit het buitenland is interesse getoond. Kairos Tools werkt aan versie 2.0. Daarvoor zoekt zij financiers en andere, geinteresseerde licentiehouders voor buiten Nederland. Een van de verbeteringen zal de mogelijkheid van het starten van een bos zijn. Dat kan een organisatie zijn of een andere groep mensen. Het bos zal de optelsom zijn van alle individuele treemagotchi's van medewerkers van zo'n specifieke groep. Ook worden er een aantal nieuwe elementen ingevoegd die de viraliteit nog sterker maken.

Impactcijfers in 3 maanden (peildatum 15 mei 2009)

  • 5900 mensen willen geen papieren telefoongids = 11.000 kilo papier minder en 110 bomen besparing
  • 2800 mensen hebben hun kliekjes in de koelkast opgemaakt
  • 3600 bikkels gaan oefenen als Nieuwe (Bij)Rijder: dat kan per jaar 410.000 liter benzine schelen.
  • 5100 mobieltjebezitters vragen om eerlijk loon voor fabrieksarbeiders
  • 3000 mensen hebben of gaan hun oude mobieltje naar Niza sturen voor recycling of voor hergebruik in Afrika
  • 4800 stroomklanten vragen om meer investeringen in groene energiecentrales
  • 192 mensen hebben zich aangemeld voor stroom met het Milieukeur. 1400 mensen waren al klant bij Windunie of Greenchoice. 
  • 2000 mensen willen komende weken minimaal een dagje zonder vlees gaan koken. Per week kan dat 6 miljoen liter water schelen. 2800 mensen eten al langer minimaal een dag in de week geen vlees. Allemaal samen kunnen zij 14 miljoen liter water per week besparen. 
  • 5400 vragen zijn gesteld aan kledingmerken en -bedrijven over arbeidsomstandigheden voor fabrieksarbeiders die onze kleding maken, waarvan 1300 keer in de winkel zelf
  • 4700 mensen hebben gekeken hoe hun bank op duurzaamheid scoort, en daarover hebben 3500 mensen hun bank een vraag gesteld
  • 1300 deelnemers geven aan dat zij een rekening hebben bij een duurzame bank. Hoeveel mensen daarvan na de bikkelactie zijn overgestapt is nog niet bekend
  • 3500 mensen hebben een persoonlijk spiekbriefje samengesteld om bewust boodschappen te doen
  • 3800 mensen hebben de bespaartest gemaakt en weten daarmee hoeveel water en energie in huis zij nog kunnen besparen
  • 900 mensen hebben een water- of energie besparend artikel gekocht en daarmee wordt minimaal 3.2 miljoen liter water en 14.400 m3 gas bespaard. 
  • 2800 mensen hebben een duurzame boodschappenlijstje opgesteld met de Fairfood Buylist
  • 700 mensen hebben Fairfood laten weten dat ze gebeld hebben met een klantenservice om vragen te stellen over de duurzaamheid van een product uit de supermarkt
  • 3200 mensen hebben in de viswijzer gekeken hoe hun favoriete of een ander vis scoort
  • 3000 mensen weten meer over duurzame vis na het maken van de visquiz
  • 2700 mensen hebben de Cleanbits Greencheck gedaan en daarvan hebben 2300 mensen gestemd op minimaal 1 website om ze aan te zetten tot groene hosting
     



community duurzaamheid games identiteit non-profit participatie


17-okt-09
Treemagotchi vraagt om stemhulp bij ASN Wereldprijs 2009
door: Treemagotchi
Het Digitale Pioniersproject Treemagotchi is in de race voor de ASN Wereldprijs 2009. De makers, Moniek en Egon, vragen...»

19-jul-09
Advies marktonderzoek als business model voor Treemagotchi
door: Treemagotchi
Treemagotchi heeft als winnaar van de Digitale Pioniers Academie 2009 de ambitie om (internationaal) uit te breiden....»

17-feb-09
Lancering Treemagotchi in NOS Journaal op 3
door: Treemagotchi
De lancering van Treemagotchi heeft maandag 16 februari het journaal op 3 gehaald. Kijk maar:...»

31-jan-09

Kiwah
Kiwah
Kiwah zijn wij! Samen werken aan een duurzame economie, door zichtbaar te maken waar welke duurzame producten en diensten verkrijgbaar zijn, deze beoordelen en hiermee punten sparen. »