2. Coaches
Aan de Digitale Pioniers werken dit jaar 9 coaches mee. Allen hebben zij, ieder met hun eigen expertise, ervaring in ondernemerschap en het begeleiden van projecten. Hieronder een korte biografie van alle coaches.
Machiel Emmering
Hans Vervoorn
Rene Post
Denis Slieker
Machiel heeft een tijdje als infiltrant in academia zin en onzin over bedrijvigheid bestudeerd. Toen hij het daar wel gezien had begaf hij zich temidden van heuse bedrijven (in plaats van teksten daarover), en trof ook daar zin en onzin aan. In zekere zin kwam de theorie dus aardig met de realiteit overeen. Nu doet ie nog steeds aan consulting, als onderdeel van initiatieven in eigen ondernemerschap. Als coach bij business plannen vindt hij besef van weten waar je mee bezig bent en basisvaardigheden als structureren, schrijven en rekenen erg belangrijk. Dan moest ie nog een boek aanbevelen: The Watchmen (Moore/Gibbons): filosofie, psychologie, politiek, thriller, noem maar op. Supersterk in vorm en uitvoering. Niet stiekem vooruitbladeren, en niet eerst de film bekijken
Hans Vervoorn
Hans Vervoorn studeerde bedrijfseconomie aan de EUR en Consumentenpsychologie aan de KUB. Hij was 25 jaar (algemeen) directeur van SRM, een opleidingsinstituut op het gebied van marketing, reclame, PR, voorlichting, etc. Momenteel is hij al 10 jaar Managing Partner van a Room with a View, adviesbureau op het gebied van concepting, innovatie, visieontwikkeling en marktstrategie. Sinds 2 jaar is hij zelf internetondernemer. Daarnaast coacht hij regelmatig startende ondernemers bij Gemeente Tilburg en de Digitale Pioniers Academie. Als coacht legt Hans de nadruk op het verdienmodel en de customer value proposition: op wie richt je je (doelgroep) en wat biedt je die klant. Hans beveelt geen boeken aan, want alles is te vinden op het internet!!
Rene Post
Rene Post (1967), opgeleid als informaticus en psycholoog. Sinds 1995 fulltime internet-ondernemer, o.a. met onderzoeksburo voor kwaliteit van internetverbindingen (iPing Research BV), meten van vliegtuiggeluid (Geluidsnet BV) en in kaart brengen welk deel van het internet groen is (Cleanbits BV). Rene is vooral een starter van ondernemingen, na de eerste paar klanten wordt het voor hem steeds meer gewoon ‘werk’. Nadenken over nieuwe initiatieven vindt hij misschien wel het allerleukste deel. Dingen die hij belangrijk vindt in het meedenken met projecten: wat wil jij met dat project, hoe wil je dat je dag of week eruit ziet over een jaar? De moderne werk-werkelijkheid is nogal plooibaar, de meeste ideeën kun je op veel verschillende manieren invullen. Favoriete boeken op dit gebied: All marketers are liars (Seth Godin) en The 4 hour work week (Tim Ferris).
Denis Slieker studeerde psychologie en werkte na zijn studie als organisatie-adviseur voor verschillende bedrijven. Onder het motto; Waarom praten over duurzaam ondernemen als je het ook kunt doen! richtte hij in 2002 GREENLease op, de eerste duurzame autolease maatschappij in Nederland op. Daarmee liet hij zien dat het mogelijk is om een nieuwe markt te betreden vanuit een ideaal en een pragmatische blik. Zijn ‘groene’ voorbeeld is inmiddels door verscheidene leasemaatschappijen gevolgd, waarmee duurzame mobiliteit een dagelijks onderwerp van gesprek is. Na de introductie van GREENLease werd Slieker in 2004 directeur van Climate Neutral Group en ging hij de volgende ‘groene’ uitdaging aan: het klimaatneutraal maken van ondernemend en consumerend Nederland. www.klimaatneutraal.nl. Sinds 2006 is Denis tevens directeur van Stichting Face, een organisatie die wereldwijd bosprojecten realiseert met als doel het klimaatprobleem te helpen tegengaan. Denis is initiatiefnemer van het in 2009 gestarte The Forest Enterprise, een project wat als doel heeft om een breder publiek bekend te laten worden met de noodzaak om natuurlijke bronnen en ecosystemen (natuurgebieden) als waardevolle producten te beschouwen. www.Theforestenterprise.com, later zal een boek volgen.