In een uitgebreide bijdrage op zijn weblog The Technikum gaat Kevin Kelly in op het fenomeen dat alles op het internet gratis moet zijn. Hij betoogt waarom dat naar zijn idee geen goede ontwikkeling is en geeft 8 mogelijkheden om zaken toch betaald te krijgen. In zijn woorden:
‘Eight uncopyable values. I call them “generatives.” A generative value is a quality or attribute that must be generated, grown, cultivated, nurtured. A generative thing can not be copied, cloned, faked, replicated, counterfeited, or reproduced. It is generated uniquely, in place, over time. In the digital arena, generative qualities add value to free copies, and therefore are something that can be sold.’
Onder het kopje Nieuwe initiatieven van oud deelnemers aan de Digitale Pioniers Academie, een leuk nieuw initiatief Picozine: Picozine is een intiatief van de makers van MobileReporters.org, deelnemers aan DPA 2008. Zij bedachten een minitijdschrift dat iedereen zelf online kan samenstellen. Pdfje printen, vouwen, nieten, snijden, klaar! Je eigen minimagazine!
De mannen en vrouwen van Worm hebben pas echt begrepen wat open betekent! Op Open Org vind je (quote) oersaaie, maar broodnodige organisatorische informatie, standaard-documenten, formulieren en reglementen. Feast your eyes on declaratieformulieren, arbeidsovereenkomsten, begrotingen en administratieve documenten. En het ziet er nog gezellig uit ook! Bedankt Worm!!!!!
Op 15 oktober vindt Blog Action Day plaats. Op deze dag besteden bloggers, podcasters en videocasters wereldwijd aandacht aan het thema armoede. Blog Action Day wil hiermee een discussie op gang brengen over dit onderwerp. Als je wil meedoen aan dot wereldwijde webevent en op 15 oktober over armoede wil publiceren, kun je je aanmelden op de site van Blog Action Day http://blogactionday.org/nl.
Frankwatching denkt na over zijn toekomst en laat zijn lezers meedenken. Via Forward houdt de blog lezers op de hoogte van de plannen, vragen, stappen en ontwikkelingen naar Frankwatching 4.0 en mogen opmerkingen, tips en commentaren gegeven worden. De blog is vooral zo interessant omdat het de overwegingen laat zien voor keuzes voor verschillende verdienmodellen, de dilemma’s en waar keuzes toe leiden. Kortom, het is een kijkje achter de schermen hoe je een blog naar een nieuwe fase leidt.
Dat verdienmodellen ook voor grote internetbedrijven lastig zijn, bleek afgelopen week weer. Het Amerikaanse Gawker Media, zo’n beetje het grootste blog netwerk ter wereld, ontslaat 19 van zijn 133 schrijvers. De medewerkers is per direct de wacht aangezegd. Volgens eigenaar Nick Denton zullen op korte termijn de advertentie-inkomsten dalen. Denton stelt dat de door huidige kredietcrisis de advertentiebudgetten voor 2009 zo onder druk komen te staan dat Gawker Media moet bezuinigen.
Het is niet voor het eerst dat Denton drastisch snijdt in zijn organisatie. In april van dit jaar sloot hij 3 blogs, net als in 2006, toe hij er 2 sloot. Ook onder het mom van een dreigende recessie. Denton voorspelt, naar eigen zeggen, al sinds 2006 dat er een neergang in de economie aankomt.
In een voor Gawkers doen heel openhartige brief op Valleywag.com, een van Gawkers best gelezen blogs, geeft hij uitleg. Â
De academie is begonnen! Vorige week vrijdag, 19 september hielden we onze eerste bijeenkomst. Onze eerste belofte… we zullen de deelnemers overladen met informatie. In het kader hiervan een inspirerend filmpje van David S. Rose, chairman van New York Angels