Op vrijdag 20 februari 2009 om 14.00 uur vindt de Pitch van de Digitale Pioniers Academie plaats in Smart Project Space in Amsterdam. Tijdens de Pitch strijden 12 projecten van de Digitale Pioniers Academie om drie prijzen ter waarde van 25.000, 15.000 en 10.000 euro.
De Digitale Pioniers Academie is onderdeel van Digitale Pioniers.
Deze regeling geeft financiële en organisatorische ondersteuning aan vernieuwende en maatschappelijke internet initiatieven. Dit zijn initiatieven die bijdragen aan pluriforme informatievoorziening, meningsvorming en participatie in het publieke domein op internet. Omdat veel projecten die door de Digitale Pioniers regeling werden ondersteund behoefte hadden aan begeleiding bij het proces van professionalisering en opschaling werd de Digitale Pioniers Academie opgericht.
De Pitch
Dit jaar vindt de derde Digitale Pioniers Academie plaats. Vanaf september 2008 hebben 12 projecten deelgenomen aan workshops van experts en is onder begeleiding van coaches gewerkt aan het businessplan. Op 20 februari 2009 wordt de Digitale Pioniers Academie afgesloten met een Pitch. Tijdens deze Pitch worden de projecten beoordeeld op het businessplan en de presentatie van dit plan voor jury en publiek. De jury beloont de drie meest veelbelovende projecten met prijzen ter waarde van 25.000, 15.000 en 10.000 euro.
Winnaars uit de vorige rondes zijn: Mimoa (2007), Floss Manuals (2007) en Bliin (2006).
Meer informatie Uitgebreide informatie over de Digitale Pioniers Academie en alle deelnemers en coaches is hier te vinden.
De Digitale Pioniers Academie is onderdeel van de Stimuleringsregeling Digitale Pioniers. Deze regeling ondersteunt sinds 2002 vernieuwende internetinitiatieven die bijdragen aan pluriforme informatievoorziening, meningsvorming en participatie in het publieke domein op internet. Uit de resultaten van de projecten die door de Digitale Pioniers regeling ondersteund waren, bleek dat veel projecten behoefte hadden aan het begeleiden bij het professionaliseren en opschalen van hun project. Om die reden werd de Digitale Pioniers Academie in het leven geroepen.
Dit jaar vindt voor de derde keer de Digitale Pioniers Academie plaats. Vanaf september 2008 hebben 12 projecten gewerkt aan een businessplan waarin de toekomst voor hun project wordt beschreven. En nu is het tijd voor de afronding. Op 20 februari 2009 wordt de Digitale Pioniers Academie afgesloten met een pitch. Tijdens deze pitch worden de projecten beoordeeld op hun businessplan en hun presentatie. Voor de drie meest veelbelovende projecten zijn er prijzen ter waarde van respectievelijk 25.000, 15.000 en 10.000 euro ter beschikking gesteld.
Op deze website vind je meer informatie over de deelnemers en de coaches.
Op donderdag 12 februari organiseert Kennisland in samenwerking met CLINIC een bijeenkomst voor Digitale Pioniers met vragen over juridisch aspecten van hun projecten. CLINIC is een gespecialiseerde rechtswinkel op het gebied van Technologie, Media en Communicatie (TMC). De CLINIC wordt bemand door informatierecht studenten in de laatste fase van hun studie. De studenten van de Clinic geven juridisch advies op het gebied van TMC aan minder vermogende particulieren en kleine, startende ondernemingen.
Tijdens de sessie zal een aantal studenten van de CLINIC aanwezig zijn om vragen van Digitale Pioniers te beantwoorden. Denk hierbij aan vragen over handelsnaam-, merk-, octrooi-, model-, domeinnaam, databank en auteursrecht en oneerlijke mededinging (zogenaamde Intellectuele Eigendomsrechten), maar ook over privacy, bescherming van persoonsgegevens, koop op afstand, vrijheid van meningsuiting en computercriminaliteit (Informatierecht).
Met deze sessie willen we Digitale Pioniers de kans geven om professioneel advies over juridische aspecten van hun projecten in te winnen. De studenten van de CLINIC zullen hun best doen om alle vragen ter plekke te beantwoorden. In gecompliceerde gevallen is het mogelijk dat de beantwoording na het plegen van verder onderzoek telefonisch gebeurt.
Vragen stellen kan op donderdag 12 februari van 1530h tot 1700h bij Kennisland op de Keizersgracht 174 in Amsterdam. Aansluitend op de sessie is er een kleine borrel en kan er nog nagepraat worden. De sessie is gratis en je kunt je uiterlijk voor dinsdag 10 februari per email bij Corline van Es ce [at] kl.nl aanmelden.
Social Media Marketing hoeft niet duur te zijn, vertelde Paolo Martorino ons vrijdag 12 december tijdens zijn presentatie. Hieronder de volledige presentatie gedeeld.
16 December |12.00-14.00 | 7 euros Hub members, 10 euros non, light lunch included | Location: Westerhuis, Westerstraat 187
The Hub Amsterdam is happy to welcome international peer-to-peer expert and theorist Michel Bauwens after his recent talks all over the world and in Hubs London and Brussels on ‘open business models’.  Michel, who foundedThe Foundation for P2P Alternatives, will share his expertise and host a conversation with you on:
- how can p2p approaches and tools help entrepreneurs boost their business?
- what new tools and practices and opportunities are emerging through p2p for entrepreneurs?
- what can p2p mean for my business, and the impact I want to make?
This is especially relevant given recent Hub member conversations about drawing on crowdsourcing and community based principles to innovate business models for new social enterprise. Come learn from Michel, one of our respected thought-leaders, over for just a short visit.
Anderson’s artikel over gratis business modellen: hoe kan je jezelf bedruipen als je gebruikers niet (hoeven te) betalen voor jouw product of dienst?
Kevin kelly’s artikel over beter dan gratis business modellen: als alles kopieerbaar en gratis is, moet je er voor zorgen dat jouw product beter is dan wat je gebruikers gratis van het web kunnen plukken.
Investing in passion: zoeken naar investeringen en fondsen voor je businessmodel; jezelf presenteren; zorgen dat je zo snel mogelijk inkomsten hebt.
Kennisland is zelf bezig met het opzetten van workshops over online business modellen:
Op de Imagesforthefuture research blog een samenvatting van de presentatie van Harry Verwayen (senior asdviseur ‘open content’ en projectleider ‘Beelden voor de Toekomst) op het Mediaplaza-congres ‘I Love Businessmodellen’:
Frankwatching over de presentatie van Harry Verwaaijen op Mediaplaza
Aankondiging van de lancering van Noord Verandert op zondag 16 november
Het crossmedia community art project Noord Verandert wordt op 16 november om 15 uur gelanceerd in de Buiksloterkerk. Op deze prachtige landelijk monumentale plek in het hart van Amsterdam Noord zal de producent van het project een gevarieerd programma verzorgen. Naast performances van Noordse artiesten en speeches van Noorderlingen worden videoreportages van het project vertoond en kan men de buurtreporters ontmoeten. Natuurlijk begeleid door lekkere hapjes en drankjes, de toegang is gratis.
Door het gebruik van Googlemaps is de site letterlijk een digitale zwerf- en ontdekkingstocht door de ontwikkelingen en persoonlijke geschiedenis van Amsterdam Noord. Het platform gaat een schat aan media materiaalbieden over Amsterdam Noord. Over hoe het was, hoe het wordt en wat er in de tussentijd gebeurt.
De videoreportages van Noord Verandert zijn ook te zien op Lokale tv; op Salto een serie van 6 afleveringen met alle reportages (vanaf 16 november), regionale tv; op RTVNH een documentaire over het project met de beste reportages, en lokaal; vertoningen op verschillende buurtpodia in Noord.
Heb je een idee voor een maatschappelijk project maar niet de middelen om het uit te werken?
Social Innovation Camp brengt mensen met ideeen en mensen die de technische kennis hebben om deze ideeen uit te werken bij elkaar om in een weekend tot een prototype te komen. Dit filmpje is een mooie illustratie!
Erwin Blom, mede-oprichter van The Crowds, geeft in deze video duidelijke uitleg over verdienmodellen van/met social media. Aan het woord komen ook bedrijven die met social media hun brood verdienen. Bovendien showt Blom en passant ook zijn eigen verdienmodel.
Alle deelnemers van de Digitale Pioniers academie kunnen nu ook lid worden van de nieuwe DPA LinkedIn groep. De deelnemers van de afgelopen jaren, de coaches en andere betrokkenen zijn natuurlijk ook welkom.